All Categories
Featured
Table of Contents
Je komt bijvoorbeeld positief in het nieuws, of je kunt beter samenwerken met anderen die hetzelfde willen doen. Daarmee is het dan toch belangrijk om te doen. Niet omdat het nu direct geld oplevert, maar omdat het zorgt voor succes in de toekomst (we verkopen auto). Ook de maatschappelijke verantwoording en het imago van een voedsel producerende sector (zoals de visserij en landbouw) worden steeds belangrijker voor de kopers van je product en de uiteindelijke consument die jouw vis thuis of buitenshuis eet
natuurorganisaties) worden supermarkten en consumenten steeds kritischer over wat ze wel en niet verantwoorde voedselproducten vinden om te kopen. Daarmee worden specifieke duurzaamheidseisen (bijvoorbeeld met het MSC- of ASC-label) eerder de standaard dan de uitzondering om aan grote supermarkten of multinationals te mogen leveren (we verkopen auto). Met een Engelse kreet wordt dit ook wel de ‘‘ genoemd
Maar als de maatschappij het niet eens is met de manier waarop je dat doet, kunnen ze die licentie intrekken. Bijvoorbeeld door je product niet te (ver)kopen of alleen te (ver)kopen als je aan hun eisen voldoet. Als visser heb je er dan ook belang bij om na te denken over wat de maatschappij wilt.
Bron: ASC & MSC Er zijn ook voorbeelden waarbij alle drie de P’s direct voordeel hebben. Een voorbeeld uit de kottervisserij is bijvoorbeeld het vissen met een minder zwaar tuig (we verkopen auto). Hierdoor bespaar je brandstofkosten (Profit), heb je een mooier product dat beter verkoop, wordt het werken met het tuig minder zwaar voor de bemanning (People) en ontzie je de natuur meer (Planet)
Voordelen van het vissen met een minder zwaar tuig. Bron: ProSea met Canva Het begrip duurzaamheid bestaat nog niet zo lang. Het is in 1987 bedacht door de Verenigde Naties. Daarvoor hadden we het vooral over natuur, milieu en milieuproblemen, zoals zure regen en het sterven van planten, dieren en mensen door het gebruik van chemische stoffen.
Milieuproblemen ontstaan meestal niet expres. Niemand rijdt auto om zure regen te maken en mensen laten geen afval achter opdat dieren het opeten en daaraan sterven. We krijgen milieuproblemen zoals zure regen er gratis bij als we in onze auto rijden (we verkopen auto). Soms weten we niet eens welke gevolgen onze acties hebben
Ook olierampen kunnen enorme milieuproblemen tot gevolg hebben. Bron: Marine Photobank Luchtemissies door industrie en auto’s veroorzaken milieuproblemen. Bron: ProSea Ook afval wat terecht komt in het milieu kan ernstige gevolgen hebben. Zo kan afval terechtkomen in dieren, zoals deze albatros, waardoor ze uiteindelijk kunnen sterven. Bron: Marine Photobank Belangrijk is dat de kosten voor de gevolgen van de milieuproblemen meestal niet worden betaald door diegene die het probleem veroorzaakt.
De kosten voor het ziekenhuisbezoek van deze mensen worden echter betaald door de mensen zelf en niet door die fabriek. Als de overheid strengere regels maakt, is dat gunstig voor die mensen (we verkopen auto). Maar voor bedrijven kunnen extra milieuregels extra kosten betekenen. Het gevolg kan zijn dat een bedrijf minder geld verdient
De mensen die daar ziek van worden dragen de kosten van de mijnbouw en niet de vervuilers zelf. De foto hierboven is een mijn in El Salvador, waar afvalstoffen uit de mijn de omgeving in stroomden en in het drinkwater terecht kwamen. Dit leidde tot grote protesten van de bevolking en NGO’s wat uiteindelijk leidde tot een verbod op het winnen van metalen in El Salvador.
Maar in de 3P-benadering is het de uitdaging om te zoeken naar activiteiten die zowel voor het milieu, als de winst, als de mens voordelig zijn. Duurzaamheid sluit daarom goed aan bij het beleid van bedrijven. Omdat geld verdienen en economie onderdeel zijn van duurzaamheid, gaat duurzaamheid niet alleen maar over het behoud van de natuur en het milieu, maar ook over de toekomst van bedrijven.
Als er bijvoorbeeld vraag ontstaat naar duurzame visproducten bij consumenten en supermarkten, biedt dat kansen voor innovaties in de visserij - we verkopen auto. Als je als visserijbedrijf goed inspeelt op deze behoefte (bijvoorbeeld door duurzame schepen en diervriendelijke verwerking) kan dat onderscheidend vermogen geven. Hierdoor zal een visverwerker en supermarkt juist jouw vis willen kopen doordat het verhaal klopt met wat zij willen uitstralen naar hun klanten
Met het begrip rentmeester wordt de verhouding tussen mens, natuur en God weergegeven. Binnen deze beschouwing is de mens door God tot heer en meester over de schepping gesteld. Maar omdat God de eigenaar is van alles op aarde, heeft de mens dit als rentmeester in bruikleen. Deze rentmeester heeft macht, hij heeft als taak de oogst binnen te halen, maar het land en de zee goed te beheren.
Bovendien heeft de schepping zelf ook een relatie met God. Wanneer mensen zich tegen God of de schepping keren, dan verbreekt niet alleen de relatie met één van de zijdes binnen het driehoek, maar tast het ook de andere zijde van de driehoek aan (we verkopen auto). Bron: Dave Bookless De mens moet uiteindelijk verantwoordelijkheid en rekenschap afleggen aan God over het gebruik van hetgeen God de mens heeft toevertrouwd
Het vraagt van ons dat we oprecht nadenken over onze omgang met de natuur (citroen auto opkoper). De verantwoordelijkheid van de rentmeester vraagt een goede doordenking van individuele keuzes, met als uitgangspunt het behoud van de schepping. Duurzaamheid staat sterk in de belangstelling. Veel Nederlanders, maar liefst 90% van de volwassenen bevolking, zeggen duurzame ontwikkeling en het milieu belangrijk te vinden
Download hier de gehele pdf (we verkopen auto). Mensen vinden het steeds belangrijker dat ons eten op een verantwoorde manier wordt geproduceerd. Ondernemen kan niet alleen maar gericht zijn op het maken van winst. Je moet ook rekening houden met mens en milieu. En dat heeft gevolgen voor alle sectoren die levensmiddelen produceren, dus ook voor de visserij
De sector weet dat een duurzame werkwijze en het duurzame beheer van visbestanden de enige manier is om ook in de toekomst voldoende vis te kunnen vangen. Al in het jaar 2007 verscheen het eerste Meerjarenplan Verantwoorde Vis en kreeg verantwoord ondernemen en duurzaam produceren een belangrijke plaats in het beleid.
Bron: Productschap Vis In het meerjarenplan staan negen afspraken die de sector heeft gemaakt. We: streven naar een economisch gezonde sector als basis voor de toekomst.houden ons aan wetten en regels.werken aan helderheid en samenwerking in de keten.helpen de natuurlijke hulpbronnen en het ecosysteem in stand te houden en zien het belang in van biodiversiteit.blijven de technieken van visserij, kweek, verwerking en distributie verbeteren.gaan verantwoord om met werknemers en andere belanghebbenden. we verkopen auto.gaan actief om met de belangen van de samenleving en zoeken waar mogelijk samenwerking met maatschappelijke partijen om te komen tot verduurzaming.stellen voedselveiligheid centraal in de keten en garanderen de consument een goede kwaliteit vis.werken gezamenlijk mee aan passende oplossingen voor overbevissing, ongewenste bijvangsten en een optimaal beheer van het water
Het barst inmiddels van initiatieven om deze mooie woorden te vertalen naar echte acties. Er wordt gewerkt aan gedragscodes, keurmerken, energiebesparing, alternatieve vistuigen, viskweek, samenwerking in de keten, convenanten met maatschappelijke organisaties en nog veel meer. In rapporten over maatschappelijk verantwoord ondernemen, in Visserijnieuws en op verschillende websites staat van alles te lezen over projecten die op een of andere manier bijdragen aan verantwoord ondernemen en duurzaam produceren.
De nieuw te bouwen visserijschepen zijn steeds meer gericht op minder brandstofverbruik. Bekijk ook het kennisdossier ‘Vissersschepen van de toekomst. Vissers doen dit enerzijds om kosten te besparen, maar ook vanuit de gedachte minder afhankelijk van fossiele brandstoffen zoals gasolie te zijn (we verkopen auto) - volkswagen opkoper. Ook de visserijtechnieken zijn er op gericht. Denk aan de twinrig, flyshoot en pulstechniek die normaliter minder brandstof per visweek verbruiken dan de traditionele boomkor
Bron: Wageningen Economic Research Daarnaast zal het aantal windparken op zee zal de komende jaren alleen maar toenemen. Hierover lees je meer in het kennisdossier ‘Wind op Zee’. Daarom wordt nu gekeken of het vissen daarbuiten nog rendabel is. Zijn de visgronden waar (nog) gevist mag worden voldoende rijk aan vis? En zijn deze gronden voldoende groot om een mooie besomming te maken? Voor hoeveel bedrijven is er straks nog ruimte op de Noordzee? En kan er ook rendabel gevist worden in een windpark op zee? De overheid verwacht immers veel van de visserij in windparken.
Hierover lees je meer in het hoofdstuk ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’ (we verkopen auto). Daarnaast willen steeds meer bedrijven in de visserijsector verantwoorde en duurzame vis leveren via het zogenoemde ‘schip tot schap’ ook wel het ‘van bron tot bord’ principe. Daarmee geven vissers aan dat ze volledige transparantie en openheid kunnen geven over de herkomst en wijze waarop visproducten zijn gevangen, verwerkt en vervoerd tot aan het bord van de consument
Ook is er steeds meer aandacht voor het zo zuinig mogelijk omgaan met natuurlijke (eindige) grondstoffen. Dit vatten we vaak samen met het woord ‘circulariteit’. Circulariteit houdt in een notendop in dat we de eindige natuurlijke grondstoffen en hulpbronnen van onze planeet zo min mogelijk uitputten door het gebruik te verminderen, te recyclen of te hergebruiken.
Een circulaire economie is een economie waar zoveel mogelijk wordt hergebruikt of gerecycled. Uiteindelijk produceert deze economie geen restafval meer, maar wordt het gebruikt voor de productie van, bijvoorbeeld, een nieuw product. Bron: Rijksoverheid Voor de visserij zou circulariteit bijvoorbeeld kunnen betekenen dat je selectiever gaat vissen, minder druk uitoefent op de grotere vissen die hoog in de voedselketen zitten (tonijn, kreeft, kabeljauw etc (we verkopen auto).) en lager in de voedselketen gaat vissen
Over dit onderwerp gaat een webblog van de WUR. Om minder druk op visbestanden te geven vanuit deze circulaire gedachte is er ook nagedacht over een concept van ‘een vis op je bord en een vis in de zee’. Dit is vergelijkbaar met de aanpak in de palingvisserij in Nederland.
Vergelijk het met het bomen, waarbij er voor iedere boom die gekapt wordt weer een nieuwe boom wordt geplant. In dit hoofdstuk staat de Profit P centraal. De Profit P gaat over visserijeconomie, over de visketen en over het verdienen van geld. Kennis hierover is belangrijk voor een gezond bedrijf dat kan blijven voortbestaan en kan investeren in de toekomst.
— Avij In de visserij kun je economie bekijken op verschillende niveaus. Denk bijvoorbeeld aan je eigen portemonnee (persoonlijke economie), economie van een schipper/eigenaar (bedrijfseconomie) of de economie van een vissersdorp (regionale economie) - we verkopen auto. Maar je kan het ook op grotere schaal bekijken. Bijvoorbeeld de visserijsector in heel Nederland, waarbij naast de aanvoersector de hele verdere keten (groothandel, verwerking, detailhandel) bijdraagt
Daar hoort ook marketing bij. Hoe maak je iets dat de consument wil hebben? En hoe komt dat product bij de consument terecht? In dit hoofdstuk kijken we vooral naar de bedrijfseconomie van de aanvoersector. Eerst kijken we wat de opbrengsten en kosten van een individueel vissersvaartuig zijn (bedrijfseconomie). En hoeveel je verdient als opvarende (persoonlijke economie).
Tenslotte komt ondernemerschap aan bod. De meeste vissers zijn zelfstandig ondernemer, dus eigen baas. Dat geldt zeker voor eigenaren (we verkopen auto). Dat betekent dat eigenaren (die vaak de schippers zijn aan boord) zelf bepaalde keuzes kunnen maken over hun bedrijfsvoering. Visserij economie zit in van alles! Als visser is het natuurlijk belangrijk om geld te verdienen
Die kosten moet je van je bruto opbrengst aftrekken om zo je netto opbrengst (winst of verlies) te kunnen berekenen. Voor de economie van een bedrijf is het verschil tussen opbrengsten en kosten van belang. De vraag bij bedrijfseconomie is: hoe kun je iets produceren zodat je winst maakt? Na een aantal dagen vissen staat het ruim als het goed is vol met mooie vis, schaal- en/of schelpdieren: de vangst.
De vis wordt in de afslag gesorteerd en op kwaliteit beoordeelt. Bron: Nederlands Visbureau De prijs die je per kilo vis op de afslag ontvangt, hangt af van een aantal factoren. Ten eerste is de sortering van je vangst belangrijk (we verkopen auto). Dat wil zeggen: hoe is de samenstelling van de vangst (soorten en grootte van de vissen)
Daarna verdeeld men ze in verschillende marktcategorieën. Schol van 30 cm lengte valt bijvoorbeeld in de marktcategorie ‘Schol 4’. Hieronder zie je voor een paar vissoorten de marktcategorieën. Vanuit de markt kan er vraag zijn naar specifieke sorteringen. Over het algemeen betaald men meer op de afslag voor de grotere vissen.
Latest Posts
Snel Mijn Auto Verkopen Contant Geld Voor Mijn Auto Arnhem
Auto Opkoper Zoetermeer
Auto Verkopen Voor Export Waar Op Letten - Autoopkoperbenelux.be